Rekryterande chefer – fokus på teamkänsla eller kompetens?

Satt precis på LinkedIn, insnöad i en diskussion om chefer och rekrytering. Startinlägget handlade om att chefer inte borde få rekrytera om de inte har kunskap om rekrytering. Skribenten skrev att rekrytering borde vara en separat utbildning och att alla som inte gått den inte heller har mandat att rekrytera.

Första intervjun är första intrycket

Flera av svaren höll med henne, eftersom rekryteringsprocessen är det första kandidater ser och får känna av sin eventuella framtida arbetsgivare. Därmed borde processen vara kompetent och felfri. Det fanns dock också de som tyckte att chefer definitivt ska ha rekryteringsansvar och behöver vara en stor del av processen, då det ändå är i deras team kandidaten anställs.

Göms kompetensen bort?

Jag menar att chefer definitivt ska ha en del i processen men de chefer som inte kan eller har erfarenhet av rekrytering, inte borde sköta hela processen utan i slutskedet träffa de sista kandidaterna och göra ett beslut baserat på personkemi. I slutskedet fungerar ju denna typen av beslutstagande då någon kompetent redan kollat kandidatens kompetensbaserade erfarenhet och så vidare.

Intervjun var en trevlig fika

Har varit med om det en gång för mycket att intervjun varit en fikastund där man bara pratat om livet och då har chefen bestämt att anställa då de hade en mysig vibe under mötet. 90% av gångerna har detta blivit en felrekrytering, då varken erfarenhet eller kunskap och kompetens har berörts under fikastunden.

Däremot ska inte en intervju bli en utfrågning utan ändå hållas neutral och ha en ton av diskussion och trevlighet i sig, varpå fikastunden nog är en intervju i rätt miljö.

 

Under mina arbetsföra år har jag provat ge rekryterande chefer en intervjumall med frågor men tyvärr har resultatet då blivit en intervju i form av förhör – i många fall. Vi får självklart inte generalisera. Det finns företag som satsar på att ge cheferna både kunskap och resurser om hur en rekryteringsprocess sköts på bästa sätt för alla parter, och det finns de chefer som kan processens alla delar utan extra utbildningar. Alla gör det dock inte, och det påverkar kandidatupplevelsen och känslan av företaget negativt.

Certifiering i rekrytering!

Hur löser man detta på bästa sätt? Borde chefer vara certifierade rekryterare innan de får rekrytera, precis som vissa rekryteringsverktyg behöver certifiering innan de får användas? Borde företag satsa på att utbilda och stötta chefer i rekryteringsprocesser eller borde HR helt enkelt ta hand om processen och ge chefen det sista ordet?

 

Jag tror att mycket vore löst om cheferna bara fick de resurserna som krävs för att göra ett bra jobb i rekryteringarna. Detta kanske innebär att HR finns och stöttar eller är med i processen – vilket kräver större resurser för HR också – eller så får chefer möjligheten att delta på externa workshops inom rekrytering. Det kan tänkas att rekrytering är enkelt, men sanningsenligt är det en konst!

 

/Theresa för Active HR