Chefen som vän med de anställda

Hierarkin försvinner i öppna landskap

Med öppna landskap och aktivitetsbaserade kontor är det allt vanligare att även hierarkin på företagen försvinner, eller iallafall blir mindre tydlig. Det är väl hur kul som helst att kunna luncha med vem som helst på företaget, att möta VDn vid kaffeapparaten istället för att behöva gå till hens kontor och knacka med skakiga ben! Sociala medier är också en orsak till att gränsen mellan privatliv och arbetsliv blir suddig.

Varannan chef är vän med någon av sina anställda

Enligt en studie gjord av Novus är varannan chef vän med någon eller några av sina anställda på exempelvis Facebook. Det är väl inte så farligt, kan man tänka. Kommer man bra överens på jobbet, varför inte ’följa’ varandras liv på sociala medier? Jo, först och främst kan det skapa osämja på arbetsplatsen att vara vän med någon/några men inte alla anställda. Samtidigt blir chefskapet ytterligare svårare om man skall vara kompis med alla sina anställda också.

I dagens samhälle är det vanligare att vara kompis med sin chef än att man inte är det. Jag får höra historier om min chefs husrenovering, barnens födelsedag, guldfiskar och grannfester. Vi kan luncha tillsammans och möten brukar alltid avslutas med prat om privatliv; vad som görs i helgen eller någon ny hobby man sprungit på. Jag skulle dock aldrig tacka ja till att följa med på något barnkalas eller bli vän med chefen på Facebook. Däremot är Linkedin det arbetsnätverket jag gärna bygger på!

Linkedin är ok, men…

Det är fullt acceptabelt att skicka kontaktförfrågan till sin chef, eller varför inte till sina anställda, på LinkedIn. Tänk dig hur mycket en kontaktförfrågan från sig som chef kan betyda till dina anställda? Facebook och Instagram är mer privata och trots att vissa anser att Facebook fortsatt är ok bland anställda och chefer går det att debatera. Däremot tror jag att Instagram definitivt är mer privat och skall förbli så.

Bara för att man är chef betyder inte att man inte kan vara kompis med sina anställda men för att undvika missförstånd och konflikter bör man nog förstå vad chefsrollen innebär och inte agera för nära vänner med sina anställda. Största skillnaden är också huruvida man var vänner innan någondera blev chef eller om man faktiskt blev vän med sin chef. I det första fallet är det väldigt svårt att behålla en vänskapsrelation orörd medan i det andra fallet handlar det om att som chef inte gynna vissa anställda och lämna andra utanför.

Vem har sagt att det skall vara lätt?!

/Theresa Holmgren för Active HR

 

By |2018-04-27T10:20:36+00:00mars 28th, 2018|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment

nitton − tio =