Positiv feedback till medarbetare gör arbetet effektivare

Det är den tiden på året igen, Q1, då så gott som alla förbereder sig inför medarbetarsamtalen. Dessa medarbetarsamtal som styr årets målsättningar, där man får en chans att utvecklas, en möjlighet att argumentera för sin position och eventuellt prata om framtiden på företaget. Vissa företag satsar på att ha medarbetarsamtal ordentligt en gång för alla, en gång om året, medan andra har mindre medarbetarsamtal varje kvartal, två gånger om året eller varför inte varje månad.

Dessa samtalen ökar många anställdas motivation. Det är trevligare att jobba då man har mål att jobba mot, när man vet att sin chef har sett ens framsteg, styrkor och lyckanden. Medarbetarsamtal är inte något positvt för alla. I feedback inkluderas även negativ feedback och många tänker att det är nödvänligt att dela med sig av sin negativa feedback för att den anställda skall lära sig. Att bara fokusera på det goda, hur kan den anställda då utvecklas? Måste man inte vidröra det dåliga för att få resultat?

Enligt forskning är det mest effektiva sättet att förändra beteende att lysa upp beteenden man vill se mer av och ignorera beteenden man inte vill se mer av. Varför, kanske är frågan? Varför skall jag ignorera ett beteende som jag ine gillar och som den anställda skall sluta med, hur skall den anställda då veta att det inte är ett accepterat beteende?

Jo, för enligt forskning skapar delning av positiv feedback, det vill säga vetskapen om att andra gillar något i en själv, både känsla av samhörighet och tillit. Det är inte bara en egoboost för den anställda utan man som människa strävar efter att få mer av sådana reaktioner. Har man då fått en positiv reaktion av något man gjort men inte hört ett ord av något annat fortsätter man garanterat med beteendet som ledde till positiva nyheter. Utöver det slipper man obehagskänslor som kritik medför genom att ignorera det negativa beteendet. Det icke-omtyckta beteendet kommer mattas av om man inte ger den energi.

Som chef eller stöd i medarbetarsamtal är bra att hålla utkik på sin egen ton och sättet man uttrycker saker på. Det är viktigt för att behålla en god stämning, välbefinnande och en lärandemiljö.

Text: Theresa Holmberg för Active HR

By |2018-04-27T10:20:36+00:00mars 8th, 2018|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment

åtta + 5 =