Öppna landskap

240_F_167050095_XagF15nXgtL1Pck2M4320yDkqpW9afSx

Öppna landskap – för- och nackdelar

Idag är nästintill alla kontor öppna landskap, förutom kanske advokatbyråer. Detta med öppna landskap är ett omtalat ämne bland medarbetare men rätt så självklart för företag. Lyssnade på de nyaste podd-avsnittet av Health for Wealth i veckan, där de också diskuterade detta med öppna landskap och avsnittet bekräftade många av mina egna tankar.

 

Inte bara mer värde för pengarna

Varför är just detta med öppna landskap ett ämne där företaget och anställda inte helt är av samma åsikt? Jo, företag ser öppna landskap som en ekonomisk vinst då man får mer yta i kontoret på mindre plats, vilket inte är fallet om alla har egna kontor då det då behövs större yta. Öppna landskap ser man också som ett sätt att öka på det sociala i organisationen. Om man inte behöver knacka på en dörr anses det enklare för folk att gå och prata med andra. En studie från Harvard visar dock att öppna landskap har en motsatt effekt till att söka kontakt. Detta kan tänkas bero på att företag numera erbjuder flera olika chattkanaler till sina medarbetare, så som skype, workplace eller liknande.

 

Störande moment

Medarbetare misstycker sig öppna landskap bland annat på grund av att det är fler störningsmoment i arbetet då. Det finns människor som lyssnar på musik utan hörlurar, andra pratar och en del tal samtal vid sitt skrivbord. Dessa störningsmoment beror väldigt mycket på vilket företag det är och hurdan kulturen är. Det finns företag som är vana i att jobba i tystnad medan andra kanske alltid haft oljud runt kontoret. Det beror självklart också på individ om man anser prat störande och så vidare. Med detta sagt kan tänkas att hur mottagligt öppna landskap är, är väldigt individanpassat.

 

Många kontor har mötesrum där man kan jobba ostört om det behövs och flera tjänstemän har möjligheten att arbeta hemifrån om det krävs för koncentrationen, och de har självdisciplinen för det.

 

Tydliga kontorsregler underlättar

För att öppna landskap ska fungera behöver företag ha tydliga regler kring vad som är okej och inte. Vanligt hyfs är en sak men då alla koncentrerar sig olika behöver man tänka på exempelvis följande:

  • Ska det spelas runt på kontoret eller ska alla ha hörlurar på sig om de vill lyssna på musik?
  • Hörlurar. Är hörlurar ett sätt för varje individ att markera koncentration eller kan man gå till personen trots hörlurar?
  • Ska samtal, oavsett om det är på telefon eller mellan kollegor, tas i ett mötesrum eller är det okej att prata trots öppet landskap?

Alla är olika

I många fall kan punkterna ovan kännas som något idiotiskt enkelt och något man bara ska förstå är okej eller inte, men lika många människor som finns på kontoret finns även åsikter och för en lyckad kontorsförändring till öppna landskap krävs tydliga regler. Exempelvis på mitt jobb sitter vi i öppet landskap. Där finns vissa som inte tål någon sorts prat från andra men som sedan går runt och pratar högt med andra eller till och med ropar från andra sidan rummet till någon annan för att få svar och slippa gå.

 

Enligt en studie från Unionen krävs det att såväl öppna landskap som aktivitetsbaserade kontor har plats för tysta områden, eftersom det är just tysta områden som ökar produktiviteten. Själv kan jag tycka att öppet landskap är trevligt, förutom då när jag sitter med något som kräver mitt fokus till 210%. Då smiter jag iväg till ett mötesrum eller jobbar hemma. Det är ändå rätt kul att ha sina kollegor nära sig och möjligheten att kunna traska över till en medarbetares arbetsbord vid behov.

 

Vad tycker ni?

Är öppna landskap enbart en ekonomisk vinst eller en möjlighet för interaktion? Berätta gärna om era erfarenheter!

 

/Theresa för Active HR