Handböcker, lagar och skillnader mellan länder
Att jobba med människor är väldigt givande och det unika är nog att ingen dag är den andra lik. Ibland får man för sig att man vet allt om människor och så händer något, och en helt ny sida dyker upp, en sida hos sina anställda man aldrig sätt tidigare.
Olika regler inom norden
Jag jobbar på ett globalt företag med nordiskt ansvar och trots att vi är grannar med varandra, har alla nordiska länder väldigt olika lagar. När jag började på företaget hade de precis uppdaterat sina handböcker och det första jag skulle göra var att lansera dem.
Vi pratade mycket om varför ha fyra handböcker istället för bara en, eftersom hälften av innehållet är det samma i alla böckerna. Jag var van i att ha en och samma personalhandbok för 12 länder, länder som inte ens liknade varandra i varken kultur eller sätt. Det fungerade väldigt bra på det företaget och jag undrade varför inte vi skulle klara av det nu med fyra ändå lite likasinnade länder.
Finns det förståelse för att det kan vara olika?
Motivering till varför alla länder ska ha en egen och varför enbart landets egna anställda har tillgång till sin handbok var att anställda blir avundsjuka och jämför det de har med vad andra har. Tyckte ärligt det lät fånigt och förstod inte alls hur våra medarbetare skulle orka läsa igenom ett annat lands handbok när jag nästan vågar slå vad om att de inte ens läst sin egen. Tyckte också att vi är vuxna och förstår väl att lagar och regler är olika i olika länder, och allt är inte möjligt att uppfylla oavsett om man ville det eller ej.
Sverige har 4 semesterdagar fler än..
Jag var naiv. Vi gav handböckerna enbart till respektive lands anställda men fick senare en fråga från en anställd som skulle byta roll och flytta till Sverige. Den informationen jag gav handlade om semesterdagar. I Norge har vi bara 24 semesterdagar medan vi betalar övertid och i Sverige har vi 28 semesterdagar men ingen övertid. Det tog exakt två minuter efter mitt svar när det plingar till i mejlkorgen och en annan i Norge frågar om varför de enbart har 24 dagar medan Sverige har 28 dagar.
Vad tycker Du?
Vad tycker ni, ska det vara underförstått att alla förstår att allt inte är samma, beroende på land eller är det arbetsgivarens uppgift att skydda sina anställda från olikheter? Är det orättvist att det är olika i lagar?
Olika bra olika dåligt..
Som HR, har jag ju sätt att vissa länder har det ’bättre’ än vi i Sverige. Exempelvis finns inte karensdag i Finland och man kan få full lön av arbetsgivaren upp till 90 dagar under sin sjukskrivning. Är det att jag förstår mig på dessa regler och att man inte kan få allt, vilket anställda inte gör?
Hur tycker ni inom HR man ska göra? Vara transparent om allt eller ingår handböcker länder emellan till det man inte delar med sig av? Ni anställda, hur vill ni hellre ha det? Vara lyckligt ovetandes om skillnader eller veta allt? Är det så att ni inte vet om att det skiljer sig länder emellan?
/Theresa för Active HR