Vad skapar en attraktiv arbetsgivare?

Det nya attraktiva för arbetssökanden – hur gör vi praktiskt?

För ett tag sedan deltog jag på ett möte där Academic Work presenterade sina YPAI (young professional attraction index) studieresultat för året 2018. Det var inga nya fynd den studien direkt hade att komma med, men resultaten fick mig att tänka.

I det senaste inlägget, diskuterade jag företagens dåliga rykte och att inte ens en hög lön kan rädda ett sådant rykte. Enligt YPAI-studien var lön kanske det sjätte måttet för unga akademiker att välja jobb på. Denna studie bekräftade ju så gott som att hög lön inte är allt som krävs av en arbetsplats numera för att locka till sig talanger.

 

Frihet under ansvar

Enligt studien var bra team/bra kollegor, eget ansvar, meningsfullt arbete, bra chef och flexibilitet högre rankade än lön. Dessa resultat, trots att de inte förvånade mig, fick kugghjulen ändå att rulla.

I flera företag kan man idag se hur de arbetar enligt ’frihet under ansvar’-principen och förespråkar sina flexibla arbetstider. Både stora som små företag ger sina anställda varierade uppgifter och stort ansvar redan från start. Detta kan bero på den ekonomiska aspekten, det vill säga, mer varierat och större ansvar kan betyda färre anställda. Men det har också att göra med att inte företag får in talanger i samma takt som innan. Vi har även ökade sjuksiffror idag än för exempelvis 20 år sedan. Logiskt tänkt hänger ’stort eget ansvar’ ihop med detta, men ändå är ett eget ansvar åtråvärt för unga akademiker. Att marknadsföra till sina kandidater om ansvarsområden är inte svårt. Däremot är det svårare att lägga tyngd på bra kollegor och chef, under en anställningsintervju.

 

Bra chef

Alla är vi olika, och alla behöver vi olika typer av chef för att kunna säga att vi har en bra chef. En i teamet kan älska både chef och kollegorna medan en annan ogillar starkt chefens sätt att arbeta medan kollegorna är härliga och tvärtom. Hur gör ni för att marknadsföra att just ert företag erbjuder bra kollegor och chefer?

 

Meningsfullt arbete

Meningsfullt arbete går hand i hand med rädda världen – tankarna i denna studie. Visserligen är det viktigt att ha ett arbete som betyder något för en själv och att man känner att det man gör, gör skillnad, men i YPAI-sammanhanget handlar det om att göra något meningsfullt för andra, för världen, något man tror på och som gör skillnad. Hur marknadsför ni som inte jobbar inom ideella organisationer eller har produkter ni kan göra miljövänliga, era jobb på ett meningsfullt sätt?

 

Hur tänker ni HR-chefer?

Det är fascinerande hur världen ändras och hur vi inom HR behöver ha alla dessa generationers önskemål i åtanke när vi skriver annonser, träffar människor, marknadsför jobben och företaget men även när vi handskas med våra befintliga anställda. Brukar ni tänka på dessa aspekter inom rekrytering och ert employee brand eller är det något som kommer av sig självt?

Vill gärna höra hur ni gjort och gör och hur ni tar ställning till studier som denna!

 

/Theresa för Active HR